lørdag den 2. januar 2010

سي ان ان: استمرار ناآرامي ها در ايران, يكي از داستانهاي اصلي در سال 2009 بوده است


استمرار ناآرامي ها در ايران, يكي از داستانهاي اصلي در سال 2009 بوده است. نگاهي داريم به پيشينه آن.
خبرنگار: سال 2009 در ايران. سال انتخابات, كه در آن , ميليونها نفر به اميد آينده اي بهتر, به پاي صندوقهاي راي رفتند. ولي اوضاع به گونه ديگري چرخيد. (شعار جمعيت: دولت كودتا, استعفا استعفا)
مازيار بهاري, خبرنگار نيوزويك: مردم بعد از 30 سال فكر مي كردند كه تغييري مي تواند رخ دهد, اصلاحات مي تواند رخ دهد...
خبرنگار: مازيار بهاري در آن هنگام در ايران بود و خبرهاي انتخابات را براي نيوزويك تهيه مي كرد... مقابله جويي مردم, بزرگترين تهديد را براي رژيم طي 30 سال گذشته در بر داشت, بخصوص وقتي كه رهبر عالي, علي خامنه اي, طرف احمدي نژاد را گرفت, و هر گونه احتمالي را كه انتخابات مورد تقلب واقع شده است را, منتفي نمود... بهاري, 119 روز را در زندان بدنام اوين گذراند. او مي گويد كه مورد ضرب شتم, شكنجه, و توهين قرار گرفته بود... او مي گويد كه اين تجربه, حداقل يك ديد نادري از كاركرد جمهوري اسلامي را به او ارائه داد.
مازيار بهاري: مي توانم اين را ببينم كه اين رژيم هر روز نسبت به همه بدگمان تر مي شود, كه بخشي از آن به اين خاطر است كه دولت ايران, مرتبا براي خودش دشمن درست مي كند و در نتيجه منزوي تر مي شوند و بر بدگماني شان نسبت به ديگران افزوده مي گردد. و اين چيزي است كه مرا نسبت به اينكه ايران تبديل به يك قدرت اتمي شود, نگران مي كند. زيرا هيچ چيزي بدتر از يك ايران اتمي پارانويايي (ديگران را دشمن تلقي كردن-م) نيست.
خبرنگار: ... ندا تبديل به چهره جنبش اپوزيسيون در ايران شد... آيا به آن فكر مي كرديد؟
بهاري: نه من فقط نوار آن را ديدم و روز بعد هم دستگير شدم... ندا تبديل به سمبل اپوزيسيون ايران شده است. او يك فرد سياسي نبود... ندا كسي بود كه همه مي توانند بگويند كه او متعلق به ما بود, و اين مشكلي است كه اپوزيسيون ايران دارد, آنها به يك سمبل قدرتمندتري نياز دارند...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar